‘PAND presenteert ‘PLEIN

'PAND

PAND presenteert met PLEIN een experimenteel project dat vormen van ontregeling in de openbare ruimte onderzoekt.

Bij PLEIN onderzoeken de jonge makers van PAND op welke manier de werkwijze van kunstenaars, die vaak uit spontaniteit handelen, de publieke ruimte kan beïnvloeden. Het doel is om voorbijgangers even stil te laten staan, vragen bij hen op te roepen en een nieuw gedachtegoed over openbare ruimte aan te moedigen.

 

3 nieuwe kunstwerken
Voor dit onderzoek duiken tijdens Cultura Nova drie nieuwe kunstwerken op in de Heerlense binnenstad van drie jonge, veelbelovende makers. Alle drie bieden ze de binnenstad iets nieuws, gezamenlijk reflecteren ze op de functie van de openbare ruimte en onze manier van samenleven.

Darcy Neven (1990) pleit met haar rijdende kas voor een meer ecologisch verantwoorde samenleving, en het belang van moestuinen: haar bewegende groentekas zorgt voor meer verbinding tussen ons en ons voedsel, tussen ons en de natuur in het algemeen. Zij weet leerzame ervaringen te creëren en mensen bij elkaar te brengen door huiselijkheid en zelfvoorziening los te koppelen van een vaste locatie en dit naar de mensen toe te brengen.

Max Dekker (1998), student Fine Art & Design en stagiair bij Atelier van Lieshout, prikkelt de verbeelding door een hut bovenaan een lantaarnpaal te bouwen, waarbij de indruk wordt gewekt dat er ‘iets’ woont. Op zoek naar een speelsere omgeving creëert hij semi-functionele objecten die op het eerste gezicht om te lachen zijn, maar bij nader inzien veel meer bieden dan dat.

Johnny Welcome (1994), recentelijk afgestudeerd aan de Maastricht Academy of Fine Arts & Design, houdt ervan om zijn publiek visueel te prikkelen. Met objecten die de waarde van functionaliteit en gebruik aan de kaak stellen, zoals ‘Ashtray’, dwaalt hij door het grijze gebied tussen kunst en design. Met ironie en humor overdenkt hij met zijn objecten de snelheid en onrust van onze Westerse cultuur.